Salgsbetingelser

Vilkår for kjøp og salg av frakttjenester via Frava

Sist oppdatert: 18. desember 2025

1. Innledning

Disse salgsbetingelsene gjelder for kjøp og salg av frakttjenester gjennom Frava (heretter kalt "Plattformen"), en markedsplass som kobler sendere (kunder som ønsker å sende pakker) med sjåfører (transportører som utfører leveranser).

Plattformen drives av Webagent AS, organisasjonsnummer 936 671 225, Østre Stiaberget 60, 5179 Godvik, Norge.

E-post: kontakt@frava.no
Nettside: www.frava.no

2. Avtaleinngåelse

En bindende avtale om frakttjeneste inngås når senderen aksepterer et bud fra en sjåfør på Plattformen. Ved aksept av bud bekrefter senderen at de har lest og akseptert disse salgsbetingelsene.

Plattformen fungerer som formidler mellom sender og sjåfør. Den faktiske frakttjenesten utføres av sjåføren, som er en uavhengig tjenesteleverandør.

3. Priser og betaling

3.1 Prisfastsettelse

Prisen for frakttjenesten fastsettes gjennom budgivning på Plattformen. Sjåfører gir bud på oppdrag, og senderen velger selv hvilket bud de ønsker å akseptere. Alle priser vises i norske kroner (NOK) og inkluderer eventuelle avgifter.

3.2 Plattformgebyr

Plattformen tar et formidlingsgebyr på mellom 6-10% av fraktprisen, avhengig av oppdragets størrelse:

  • 0-500 kr: 10% (minimum 30 kr)
  • 500-2000 kr: 8%
  • Over 2000 kr: 6%

Gebyret trekkes fra beløpet som utbetales til sjåføren.

3.3 Betalingsmetoder

Vi aksepterer følgende betalingsmetoder:

  • Vipps
  • Bankkort (Visa, Mastercard)

3.4 Escrow (sikker betaling)

Ved betaling med Vipps eller kort reserveres beløpet på kundens konto, men overføres ikke til sjåføren før leveringen er bekreftet av senderen. Dette sikrer at:

  • Sjåføren vet at betalingen er sikret før de starter oppdraget
  • Senderen betaler ikke før varen er levert

4. Levering

4.1 Leveringstid

Leveringstiden avtales mellom sender og sjåfør gjennom Plattformen. Sjåføren forplikter seg til å levere innen avtalt tid, med mindre uforutsette omstendigheter oppstår.

4.2 Leveringsbekreftelse

Når leveringen er gjennomført, skal senderen bekrefte mottak i Plattformen. Ved bekreftelse frigjøres betalingen til sjåføren (minus plattformgebyr).

4.3 Manglende leveringsbekreftelse

Dersom senderen ikke bekrefter levering innen 7 dager etter avtalt leveringstidspunkt, og sjåføren kan dokumentere at leveringen er gjennomført, vil betalingen automatisk frigjøres til sjåføren.

5. Angrerett

5.1 Før oppdragsstart

Senderen kan kansellere oppdraget kostnadsfritt før sjåføren har startet transporten. Ved kansellering etter at sjåføren har startet, kan sjåføren kreve kompensasjon for påløpte kostnader.

5.2 Unntak fra angrerett

I henhold til angrerettloven §22 gjelder ikke angreretten for tjenester som er fullt utført dersom forbrukeren uttrykkelig har samtykket til dette og erkjent at angreretten vil gå tapt når tjenesten er utført.

Ved å akseptere et bud og bekrefte betaling, samtykker senderen til at frakttjenesten kan påbegynnes umiddelbart.

6. Reklamasjon og klager

6.1 Skade på gods

Ved skade på gods under transport skal senderen:

  1. Dokumentere skaden med bilder
  2. Melde fra til sjåføren umiddelbart ved mottak
  3. Rapportere skaden til Plattformen innen 48 timer

6.2 Forsinkelse

Ved vesentlig forsinkelse utover avtalt leveringstid kan senderen ha rett til prisavslag. Kontakt kundeservice for vurdering av saken.

6.3 Klagebehandling

Klager sendes til: kontakt@frava.no
Vi behandler alle klager innen 14 dager.

7. Refusjon

7.1 Når refusjon gis

Full refusjon gis dersom:

  • Oppdraget kanselleres før sjåføren starter transporten
  • Sjåføren ikke kan gjennomføre oppdraget
  • Godset er tapt eller vesentlig skadet

7.2 Refusjonstid

Ved godkjent refusjon tilbakeføres beløpet til opprinnelig betalingsmetode innen 5-10 virkedager.

8. Ansvarsbegrensning

Plattformen er en formidlingstjeneste og er ikke part i avtalen mellom sender og sjåfør. Plattformen er derfor ikke ansvarlig for:

  • Sjåførens utførelse av frakttjenesten
  • Skade på eller tap av gods under transport
  • Forsinkelser forårsaket av sjåføren eller eksterne forhold

Sjåfører som bruker Plattformen skal ha egen ansvarsforsikring som dekker skade på gods under transport.

9. Personvern

Behandling av personopplysninger skjer i henhold til vår personvernerklæring.

10. Tvister

Ved uenighet mellom sender og sjåfør oppfordres partene til å først forsøke å løse saken i minnelighet. Plattformen kan bistå som mekler.

Dersom tvisten ikke løses, kan forbrukere klage til Forbrukerrådet eller bruke EU-kommisjonens klageportal for netthandel: https://ec.europa.eu/consumers/odr

Tvister som ikke løses i minnelighet, avgjøres av norske domstoler med Oslo tingrett som verneting.

11. Endringer

Vi forbeholder oss retten til å endre disse salgsbetingelsene. Vesentlige endringer vil bli varslet via e-post eller ved innlogging på Plattformen. Fortsatt bruk av tjenesten etter endringer anses som aksept av de nye vilkårene.

12. Kontaktinformasjon

Webagent AS
Organisasjonsnummer: 936 671 225
Adresse: Østre Stiaberget 60, 5179 Godvik
E-post: kontakt@frava.no
Nettside: www.frava.no